Getest: de échte autonomie van elektrische auto’s

De Noorse automobielfederatie voerde een grootschalige test uit met maar liefst 21 elektrische auto’s. De volle batterij van die wagens werd compleet leeggereden om na te gaan hoe het met hun échte autonomie zit. Benieuwd welke modellen als beste uit de b

Het traject was voor alle EV‘s hetzelfde en omvatte delen in de stad, het platteland, de snelweg én er werd op een bergpas gereden. De eerste aangename verrassing: bijna alle testwagens deden dan hun theoretische rijbereik berekend volgens de officiële WLTP-cyclus. De enige kanttekening is dat de proef in zomerse omstandigheden werd gehouden. Je weet het of niet, maar een koude buitentemperatuur is één van de factoren die de autonomie van zulke modellen naar beneden haalt. Dezelfde test werd al eens gehouden in de winter, en toen haalde geen enkele elektrische auto de door de constructeurs opgegeven waarde.

De grote winnaars

De EV waar de Noorse automobielfederatie, kortweg NAF, het meest van onder de indruk was tijdens de zomertest, was de BMW iX3. Die elektrische SUV reed 556 km tot zijn batterij helemaal leeg was, zomaar eventjes 20% meer dan de WLTP-opgave. Toch was dit niet het model dat als grote winnaar uit de bus kwam. DeTesla Model 3 Long Range stak met 654 km met kop en schouders boven de rest uit, op de voet gevolgd door de Ford Mustang Mach-E Long Range die na 617 km tot stilstand kwam.

Extra autonomie

De net aangehaalde winnaars beschikken over een opvallende veiligheidsmarge: als hun boordcomputers 0 km autonomie aangeven, kunnen ze toch nog respectievelijk 54 en 17 km afleggen. Straf!

Share on facebook
Delen op Facebook
Share on twitter
Delen op Twitter
Share on linkedin
Delen op Linkdin
Share on pinterest
Delen op Pinterest